Înţelegerea contextului cultural – Dracula

Exerciţii

1. Când şi sub ce formă aţi auzit pentru prima oară de Dracula? Discutaţi în grup şi fixaţi elementele principale pe un afiş.

 

2. Care este părerea dvs. despre discrepanţa dintre figura istorică şi legendă? Mai cunoaşteţi şi alte astfel de exemple? Discutaţi în plen.

 

3. Pregătiţi o scurtă prezentare orală a unei figuri din istoria ţării dvs. cu care să se fi întâmplat ceva asemănător cu povestea lui Vlad Ţepeş. Faceţi referire explicit la mit şi realitate. Vorbiţi cel puţin 5 minute liber.

 

4. Imaginaţi dialoguri din vremea lui Vlad Ţepeş. Nu denumiţi personajele – cei care ascultă dialogul imaginat de dvs. trebuie să formuleze presupuneri, cine sunt actorii scenei (exemple: Vlad Ţepeş şi un boier, sultanul şi Vlad Ţepeş, doi boieri între ei, doi negustori saşi între ei, Radu cel Frumos şi boierii etc.)

 

5. Vlad Ţepeş era considerat un om crud. Amintiţi-vă care erau motivele pentru această apreciere şi discutaţi dacă este just.

 

6. Daţi exemple de alţi domnitori din istoria omenirii care erau consideraţi extrem de cruzi şi amintiţi-vă împreună ce a dus la această apreciere (exemplu: Ivan cel Groaznic, Henric al VIII-lea)

 

7. Castelul Bran este considerat Castelul lui Dracula. Aţi vizitat acest castel? Ce impresie v-a facut? Care credeţi că sunt motivele pentru care este numit castelul lui Dracula? Dacă nu aţi vizitat castelul, căutaţi în internet poze şi formulaţi ipotezele pe baza imaginilor.

 

8. Dacă aţi fi managerul Castelului Bran, ce strategie de promovare a Castelului aţi adopta? Discutaţi in grup despre măsuri de creştere a atractivităţii turistice a Castelului.

 

9. Ce legătură are Sighişoara cu Dracula?

 

10. La începutul secolului XXI a existat idea de a construi în apropiere de Sighişoara un Dracula Parc. Adunaţi informaţii din principalele arhive online ale ziarelor româneşti despre adepţii şi adversarii acestei idei şi argumentele lor.

 

Poziţionaţi-vă în tabăra pro sau contra Dracula Parc şi participaţi la o discuţie în contradictoriu.

 

În cazul în care este un număr impar de participanţi alegeţi un moderator.

 

Adunaţi înainte să începeţi elementele de limbaj care vă permit să semnalizaţi:

  • ca sunteţi de accord cu cele spuse
  • că susţineţi afirmaţia auzită
  • că doriţi să menţionaţi şi alt argument în sprijinul ideii exprimate
  • că nu sunteţi de accord cu informaţia susţinută de partea contrară
  • că doriţi să interveniţi într-un anumit moment
  • că rugaţi să nu fiţi intrerupt din discurs
  • concluzionarea argumentelor.