ECL Test Comunicare Interculturala

CONSORTIUM FOR THE ECL CERTIFICATE OF ATTAINMENT IN FOREIGN LANGUAGES FOR BUSINESS PURPOSES

Test 1

  1. Înţelegerea unui discurs scris
    Din textul următor lipsesc câteva părţi. Pe acestea le găsiţi în josul său. Completaţi spaţiile goale din text cu răspunsurile corecte.
  2. Înţelegerea unui discurs oral
    Ascultaţi următorul text rostit de Andrei Pleşu la deschiderea Festivalului George Enescu 2011. http://www.tvr.ro/articol.php?id=109598
    Marcaţi la afirmaţiile de mai jos dacă sunt false sau adevărate. Ascultaţi textul de două ori. Înainte de aceasta familiarizaţi-vă cu afirmaţiile timp de un minut. Click Aici!
  3. Exprimarea în scris.
    Priviţi imaginile de mai jos reprezentând personalităţi care au legătură cu cultura şi societatea românească. Alegeţi două dintre ele şi faceţi o comparaţie argumentând corespunzător punctul dvs. de vedere. Nu depăşiţi 200 de cuvinte.

1. Înţelegerea unui discurs scris - Partea 1

Vă pregătiţi să plecaţi în România şi aţi dori să aflaţi mai multe despre mentalitatea oamenilor din această ţară. În acest sens aţi căutat pe net şi aţi găsit următorul articol. Citiţi articolul şi apoi răspundeţi punctual la următoarele întrebări. Cuvinte cheie ajung, nu trebuie să formulaţi propoziţii complete. Fiţi atenţi la model

 

Conversaţie despre România

 

România este frecvent subiect de vorbă. Între cunoscuți, în presă, la o întâlnire de afaceri, la nivel politic, la nivel înalt, în cărți, în contactul de zi cu zi cu administrația sau cu realitatea românească – despre România se vorbește. Adesea însă aceste discuții au un specific al lor: un inconfundabil gust amar.

Poate există „amarul românesc” sau „amarul de România”, așa cum există un spirit mioritic. Poate „amarul românesc” este o expresie a acestuia. Acceptăm destinul și condiția, supraviețuim valurilor istoriei, dar undeva în interiorul nostru este o tensiune, o stare de nemulțumire, o cârcoteală permanentă față de viață, de situație, de ceilalți și de România. ”Trăim în România și asta ne ocupă tot timpul” – o frază lansată de un om de televiziune, a devenit pentru mulți chintesența frustrării de a trăi în România zi de zi, oră de oră, neputința de a funcționa în limitele imaginate sau dorite ale normalității.

Amarul de România este o mare capcană. Efectul său imediat este orbirea agresivă. Nu mai vedem ce este bun în jurul nostru, în viața noastră, în trecutul nostru, în viitorul nostru. Crâcnim, cârcotim, pufnim și devenim agresivi față de tot și de toți. Ne comparăm mereu de pe o poziție de inferioritate cu ceilalți – cei ”din afară”. Anulăm prin nepăsare, prin lipsă de apreciere și prin vorbe grele lucrurile de valoare care există și fac parte din ființa noastră. Tocmai aceste lucruri ne definesc identitatea, la fel cum și negarea lor, respingerea lor, ignorarea lor fac parte din ceea ce suntem și cum suntem în această lume.

Propaganda comunistă, cu clișeele sale construite pentru a umple spațiul lăsat gol după exterminarea valorilor și a reperelor din societatea românească, a țintit amarul românesc. A construit reprezentări false, dar glorioase, de care mulți s-au agățat pentru a-și îneca amarul. A construit o critică ideologică la adresa sistemelor de valori concurente – cum ar fi societatea capitalistă – de pe o poziție de superioritate. A furnizat astfel o hrană artificială și toxică pentru conturarea unei pseudo-identități naționale și a unor false repere, ancorate în imagini și nu în valori. Dar aceste repere erau false, iar goliciunea lor a început să se vadă odată cu crearea unui spațiu de libertate în România. Totuși unii se mai raportează încă la ele, în ciuda trecerii a peste două decenii de la căderea regimului. Alții nu au găsit cu ce să le înlocuiască și orbecăie încă într-un spațiu social ce aduce uneori a junglă.

Energia noastră vitală se irosește prea des în conflicte și în agresivitate inutilă; în săpat groapa altuia; în omorât capra vecinului sau toate caprele din vecinătăți; în blocaje; în refuzul de a accepta provocări, de a ieși din niște tipare, de a ne accepta așa cum suntem și de a face să ne fie mai bine schimbând mai întâi ce nu facem noi înșine bine. Alteori ne irosim energia vitală și creativitatea pentru a inventa tehnici de supraviețuire umană și morală într-o societate în care semenii se comportă în acest fel. Este un cerc vicios care funcționează simplu, dar eficient: ne umplem de amar și nu ne mai place nimic din ce e in România, iar apoi nu mai suntem în stare să facem ceva de valoare, ci doar să înotăm în amar, să pufnim și să lovim. Amarul românesc ne transformă în niște inși mai degrabă frustrați și imobili, incapabili să acționăm, să ne bucurăm de ce avem, să asumăm inițiative, să ne dezvoltăm uriașul potențial pe care străinii – necontaminați – îl văd și îl apreciază. Și de aici probabil ies multe altele: vorbe grele despre România, despre ce avem noi, despre cum suntem noi ca oameni. (...)

 

(Oana MARINESCU – Conversaţie despre România.)

2. Înţelegerea unui discurs oral

Câţiva actori au pus în scenă la Sibiu un spectacol inedit, inspirat de o nuntă tradiţională, aşa cum se făcea cu mai bine de un secol şi jumătate în urmă. Decorul natural, ales anume, este de fapt un muzeu: cel mai mare în aer liber, din Europa, Muzeul Astra din Sibiu. Ascultaţi următorul mini-reportaj despre acest eveniment la TVR: http://www.tvr.ro/cultura.php?play=110604.
Marcaţi apoi ma jos afirmaţiile care sunt corecte, trecând litera corespunzătoare în tabelul de mai jos. Ascultaţi textul de două ori. Înainte de aceasta familiarizaţi-vă cu afirmaţiile timp de un minut şi jumătate. Găsiţi şi un model.

………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
5……………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
10……………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
15……………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
20……………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………

Test 2

  1. Înţelegerea unui discurs scris
    Din textul următor lipsesc câteva părţi. Pe acestea le găsiţi în josul său. Completaţi spaţiile goale din text cu răspunsurile corecte.
  2. Înţelegerea unui discurs oral
    Câţiva actori au pus în scenă la Sibiu un spectacol inedit, inspirat de o nuntă tradiţională, aşa cum se făcea cu mai bine de un secol şi jumătate în urmă. Decorul natural, ales anume, este de fapt un muzeu: cel mai mare în aer liber, din Europa. Ascultaţi următorul mini-reportaj despre acest eveniment la TVR: http://www.tvr.ro/cultura.php?play=110604. Marcaţi la afirmaţiile de mai jos dacă sunt false sau adevărate. Ascultaţi textul de două ori. Înainte de aceasta familiarizaţi-vă cu afirmaţiile timp de un minut. Click Aici!
  3. Exprimarea în scris.
    Priviţi imaginile de mai jos reprezentând situaţii din realitatea românească. Alegeţi una dintre ele, descrieţi ceea ce vedeţi şi exprimaţi-vă punctul de vedere. Nu depăşiţi 200 de cuvinte.

………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
5……………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
10……………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
15……………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
20……………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………….…………